10 mars 2010

Dagens sjukvård

Ja vad ska man säga när man känner sig jättesjuk efter 3 dagar till sängs och misstänker halsfluss. Jo man måste ju ringa den där vårdcentralen som står ganska lågt i kurs och be dem göra ett test. "Hej och välkommen till Tullgårdens vårdcentral....tryck 3 för att komma till tidsbeställning och receptutskrift" Japp... jag knappar in nummer 3. "Hej och välkommen till Tullgårdens vårdcentral, dagens telefontider är tyvärr slut så vi får be dig att återkomma en annan gång. Vid akut sjukdom ring 112...." Jaha, vad gör man nu då... Testar lyckan en annan dag och hoppas på jackpott!?
Ja det funkade för mig idag för i morse 8:00 hängde jag på luren och fick en tid 9:20. Starkt jobbat!
De kunde inte bekräfta halsfluss som jag tyckte jag hade alla tecken på. Eller de kunde inte bekräfta den vanligaste varianten iaf. Sedan tog de tempen och den visade 35,7!!! Hallå liksom. Gör om gör rätt! Dessa öronapparater... *suck*
De tog sänkan också vilken var förhöjd och då hette det virusinfektion. Mmm... det heter nog allt man inte vet vad det är tror jag. Men de tog iaf fler prover i halsen som de skickade iväg. Så om 2-3 dagar vet jag om det är någon form av halsfluss, i annat fall är det bara att lida lite till och hoppas det vänder innan lönen är körd i botten även denna månad. Jippie!

1 kommentar:

  1. Ja det där med virusinfektion heter det väl alltid. Vi har en tjej på jobbet som varit förkyld sedan augusti (!) och när hon äntligen blev färdig att uppsöka just vårdcentralen blev det också virus och du träffar mycket folk på jobbet.
    Sist när vi skulle försöka komma fram till vårdcentralen för något av barnens räkning så fick vi beskedet att efter 10 kan man ringa om det inte är akut. Jag tänkte vara snäll och vänta så akutfallen kom fram men när telefontiderna var slut 2 dagar på rad så hängde jag också på luren klockan 8 på morgonen. Skyll er själva tyckte jag då!

    Det går mycket förkylningsvarianter nu och halsfluss på en del dagis!
    Krya på dig!
    Kram

    SvaraRadera