01 oktober 2009

Pingstkyrkan!!

Imorse var det dags, efter att ha missat det flera torsdagar irad pga Jacobs sovtid så småsprang vi till stan vid halv 10.
Målet var Pingstkyrkan av alla ställen.
Jag vet inte vad som skiljer folket där inne mot de i "vanliga" kyrkan, och jag bryr mig inte. De sysslar inte med något som jag vill beblanda mig med iaf. Men nu får man ju tänka på Jacobs bästa oxå, och de har en sångstund där på torsdagar som Ingela har anmält mig till.

Ska ju inte sticka under stolen med att jag oxå tycker det låter kul att göra något med lillgrabben som han tycker om. Även om min sångröst bäst lämpar sig för ensamma stunder i badrummet, och allt som har med kyrkan att göra får mig att bli skepptisk.

Min bättre hälft har varit där tidigare med Jacob och lovade mig att det har inget med religon att göra.
Hon hade fel! Denna termin är det tydligen andra låtar på listan. Vi har sjungit om att gud gillar oss, jesus är min bästa vän och jesus älskar oss. (jag är skepptiskt till allt detta, och jag är glad att Jacob inte förstår vad vi sjunger).
Jag bryr mig inte om min son börjar tro på gubben som knackar på dörren om ett par månader med presenter (tomten för er som inte förstår), för det kommer gå över.
Men jag vill inte att någon tutar i min son att jesus och gud finns. Jesus har varit död i ca 2000 år, och gud är det väl aldrig någon som har träffat ens??
Vad Jacob väljer att tro på sen när han är vuxen och kan bilda en egen uppfattning tänker jag inte styra och ställa över, men jag tycker det är fel att pränta in sånt här redan när de är 1 år.

Nu får vi se om min sambo låter detta inlägget vara kvar, för jag misstänker att vi inte har riktigt samma syn på detta... :)

4 kommentarer:

  1. Hahaha sedan när var jag religiös och tyckte om sånger som har med gud att göra? Känner du mig så lite?
    Nej jag var inte där för guds skull :P Jag var där för att Jacob skulle få göra något kul, få träffa andra jämngamla pojkar och flickor, få spela lite instrument, sjunga, leka och lära sig ramsor. Jag tror det är bra för utvecklingen och förståelse för saker och ting. Genom lek lär de sig...
    Jag är stolt att du gick dit. Var inte helt hundra på det, men som du själv sa så tycker Jacob det är kul och han förtjänar att få gå på såna här saker.

    SvaraRadera
  2. Sång, rörelser, spela instrument -BRA! Sånger om gud, jesus och liknande -OBRA. Jag håller på TAX. Hade inte satt min fot på en sångstund där det sjungs om jesus. :-) Och speciellt inte i pingstkyrkan faktiskt. *hukar*

    SvaraRadera
  3. Varför går ni inte på öppna förskolan istället. Mindre religion (obefintlig) men sång och kompisar.

    SvaraRadera
  4. Haha, att du kunde spotta ut sådana litterära mästerverk Tommy! PS: Rädda Jacob!!

    SvaraRadera