01 juni 2009

Sovrutiner

Den eviga frågan hos många nyblivna fräldrar: Hur får man sitt barn att somna själv?
Ja, det finns nog inget lätt svar på det utan det är olika för alla barn. För oss har det varit lätt att få Jacob att sova i sin egen säng tidigt, ungefär lika lätt som det är för andra att somna själv. Där ligger vår utmaning nu. Idag bestämde jag att det var dags för Jacob att bli stor nog för att somna själv (något han kanske lyckats med 3 gånger sen han föddes).
Successivt har vi smyganpassat honom lite grand för den här utmaningen. Han somnar alltid i vårt knä inne på sitt rum innan vi lägger ner honom i sängen. Sista tiden har han mest legat i knät utan att vi sagt något eller tittat på honom. Det har gått bra och han somnar själv. Just nu är han inne i en utvecklingsperiod som påverkar hans sovrutiner och problemet har varit att få lov att lägga ner honom i sängen efter han somnat. Dessa klotögon som stirrar ut en sekunden innan han gallskriker för att han anar oråd är svår att missförstå :)

Så ikväll orkade jag inte mer utan bestämde mig för att ge det en vecka att försöka få honom att somna själv. Taktiken är att säga godnatt som vanligt och lägga honom i sängen, sedan sitta bredvid sängen så han ser mig men utan att säga något och utan att direkt titta på honom. Han måste lära sig att finna ro på egen hand tillsammans med den trygghet han får av att jag finns där. Mitt mål är att han ska somna snabbt och att han inte ska vara beroende av att jag är där utan veta att jag finns i närheten. Tror ni det håller? Vi får väl se om en veckas tid om det funkat :)

3 kommentarer:

  1. Du får låta mormor & morfar trötta ut honom i helgen så han somnar utan protester :)

    SvaraRadera
  2. Haha ja det är så va... :)

    SvaraRadera
  3. Jag är övertygad om att du lyckas. Ha tålamod!Bra att göra det med barn ett för då blir det lättare när nummer två kommer:-)

    Kul med sjörövarna idag.

    SvaraRadera